søndag 9. august 2009

Gode boller (homemade bun)

 Homemade Bun

Denne oppskriften har jeg brukt over 20 år, så jeg husker ikke hvor jeg opprinnelig fant den. og bollene blir så gode ;-)

  • 150 g margarin
  • 5 dl melk
  • 50 g  tørrgjær
  • 1/2 ts salt (denne kutter jeg ut siden det er oftes nok salt i smør)
  • 1-1,5 dl sukker
  • 2 ts kardemomme hvis ønskelig
  • ca 1,3 liter hvetemel ( bytt noe gjerne noe av melet til fullkornsmel)

Pensling : oppvispet egg

Smelt smøret i en kjele. Ha melken oppi og varm alt til ca 37 C. Ha mel (spar 1 til 2 dl til utbaking) , salt, sukker, gjær, event. kardemomme oppi en bolle og tilsett litt av væsken sammen etterhvert som du rører det til en ferdig deig. Elt deigen (ikke elt for lenge for fete og søte deiger blir tørre hvis man elter den for mye) og la det stå til heve til ca dobbel størreslse. Normalt tar det mellom 30 til 45 min. Del opp i mellom 30 til 40 stk og legg på en stekeplate. Etterhev i ca 30 min.

Pensle med oppvispet egg. Stek bollene rundt 250 grader eller varmluft rundt 180 grader.

Denne oppskriften kan man variere med kardemomme, kanelsnurrer, sjokoladebiter, skolebrød eller pyntes med melis.

Tips :

Skulle gjæren ikke virke eller man glemmer å ha i.  Ta en pose gjær, litt vann (ca 37 grader) rør sammen til en masse. elt dette inn i deigen, ha eventuelt mer mel oppi. Sett det et varmt sted (gulv med varmekabler er et flott sted)

 

Homemade Bun

150 g butter
5 dl milk
50 g dry yeast
1/2 teaspoon salt
1-1,5 dl sugar
2 teaspoons cardamom
approximately 1.3 liters of white flour

Melt the butter in a saucepan. Have milk inside and warm all at about 37 C. Put flour (save about 1 to 2 dl ), salt, sugar, yeast, cardamom into one bowl and add milk and butter little by little. Prepare the dough and let it stand to increase into about dubbel size.  Takes between 30 to 45 min. Make about 30 buns. wait about 30 min.

“Paint” with wiped egg. Bake the buns  in an oven around 12 –15 min. (250 degrees or convection oven around 180 degrees)

You can have rasin or chocolate  inside the bun

2 kommentarer:

  1. Hei! Gode boller er en kunst! Nå er jeg spent på fortsettelsen på denne bloggen! Lovende tittel :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk og velkommen ;-) Jeg har en del utenlandske venner etter 3 år i Tyskland, så jeg skal vise dem og deres mat og tradisjoner etterhvert. Ha en nydelig dag

    SvarSlett