lørdag 15. august 2009

Pizza alà Heidi

Ingredienser

  • 4,5 - 5dl hvetemel (bytt gjerne noe av melet med grovere mel)
  • 1,5 dl vann
  • 0,5 pk tørrgjær
  • 0,5 ts salt

Tillegg tar jeg smaksetter deigen. Det er sånn ca antall. Smak deg frem.

  • ca 0,5 – 1 dl olivenolje
  • 5 til 6 biter fetaost
  • 5 til 6 cherrytomater
  • 5 til 6 sorte oliven
  • urtekrydder

Bland alt dette sammen med hjelp av en stavmikser, miks det sammen med resten av tørrvarene og så tilsett vann ca 37 grader. Heves til dobbel størrelse. Kjevle den ut på stekebrett og la etterhev i ca 20 min.

Pizzasaus

  • en boks med hakkede tomater
  • 2 ss tomatpure
  • 2 fedd hvitløk
  • krydder kan varieres f.eks italiensk krydder, urtekrydder, oregano

La hakket hvitløk, tomatpure og tomater surre i stekepannen ca 10 min. smak sett med krydder og event. sukker. Frys gjerne halvparten så har du til neste gang.

Pizzafyll

Her kan man variere stort. Det er kun fantasien som stopper. Her er noen av mine favoritter. Ost er en selvfølge på alle variantene:

  • Biff, løk, fetaost og så varm bernaisesaus på toppen ved servering.
  • marinert kylling i biter, mais, løk og sorte oliven i skiver
  • kjøttdeig med tacokrydder, løk og cherrytomater
  • elgkjøttdeig. sopp er en spennede vri
  • spekeskinke, løk og ruccolasalat som taes på når pizzaen serveres.

Tips

Bruk stavmikseren på f.eks. løk og bland den sammen kjøttdeigen slik at man “skjuler” for barna at det er løk i pizzaen. Jeg steker pizza i varmluft 180 grader ca 20 min.

Man kan også lage pizzasnurrer som kan brukes til turmat, skolemat. Man kjevler pizzabunnen ut og legger på ønsket fyll, pass på at man ikke legger fyll helt ut i kantene. Rull sammen til en pølse og del opp i passe stykker. Ta ost opp tilslutt. Lag dobbelt porsjon så kan man putte noe ned i fryseren. Som turmat kan man ha folie rundt og varme det opp på bålet. Legg i matboksen, så er det tint når det er lunsjtid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar